Stany zapalne

Do lat 50. najczęstszą przyczyną stanów zapalnych układu rozrodczego mężczyzn były choroby weneryczne, głównie rzeżączka. Obecnie dominują zakażenia nieswoiste bakteryjne (głównie gram ujemne pałeczki jelitowe, Chlamydia, Ureaplasma, Mycoplasma) i wirusowe (cytomegalia, opryszczka).

Ostre stany zapalne zaczynają się zwykle w najądrzu i dalej mogą objąć całe jądro. Stany zapalne jądra objawiają się bólem w mosznie, podwyższoną temperaturą, obrzękiem i zaczerwienieniem. Zwykle po leczeniu stan jądra wraca do normy. Kiedy proces gojenia przebiega z włóknieniem, mogą zdarzyć się powikłania prowadzące do niedrożności najądrzy lub nasieniowodów. Niedrożność taka wiąże się z obniżoną ilością plemników w nasieniu lub całkowitym ich brakiem.

Ostre stany zapalne mogą dotyczyć całego układu rozrodczego mężczyzn. Stany zapalne gruczołu krokowego i pęcherzyków nasiennych charakteryzują się silnymi dolegliwościami bólowymi.

Czy stan zapalny zawsze wiąże się z dolegliwościami bólowymi?

Ostry stan zapalny może przejść w stan przewlekły, który pomimo minimalnych objawów klinicznych, wiąże się zwykle ze zmianami w składzie chemicznym nasienia. Zmiany składu plazmy nasiennej mają negatywny wpływ na metabolizm plemników tym samym obniżając płodność.

Jakie parametry nasienia świadczą o stanie zapalnym?

W przypadku stanu zapalnego w obrębie dróg rodnych obserwuje się zwykle podwyższoną ilość leukocytów w nasieniu i nieprawidłowe parametry nasienia takie jak wygląd, upłynnienie, zapach, lepkość i pH. Obniżenie ruchliwości i nekrospermia również mogą być wynikiem toczącego się stanu zapalnego. Ważnym badaniem potwierdzającym zakażenie układu rozrodczego jest posiew nasienia umożliwiający wyizolowanie bakterii chorobotwórczych i sporządzenie antybiogramu.

Czy leukocytospermia zawsze oznacza stan zapalny w obrębie układu rozrodczego?

Nie zawsze podwyższona ilość leukocytów w nasieniu oznacza przewlekły stan zapalny w obrębie układu rozrodczego. Zwiększona liczba leukocytów w nasieniu może być wynikiem nieprawidłowej spermatogenezy, działania szkodliwych czynników środowiskowych, długą abstynencją seksualną i innymi.

Lekarz opiekuńczy