Standardowa konsultacja dermatologiczna składa się z kilku etapów. Po zaproszeniu do gabinetu następuje zebranie wywiadu lekarskiego, następnie badanie skóry, włosów, paznokci i błon śluzowych; później wspólnie z pacjentem ustalamy dalsze postępowanie.
Na zadaniu szeregu pytań dotyczących przede wszystkim problemu, z którym pacjent się zgłasza, ale także innych rzeczy, mogących mieć wpływ na stan zdrowia i dalsze postępowanie. Czasem pytania wydają się pacjentowi pozornie niezwiązane z jego schorzeniem, ale są ważne dla lekarza, na przykład w kwestii dobrania leków czy zidentyfikowaniu czynników ryzyka niektórych chorób dermatologicznych.
Postaraj się określić, od jak dawna borykasz się z danym problemem dermatologicznym. Jak przez ten czas zmieniało się chorobowe miejsce? Jakie leczenie dotychczas stosowałeś? Czy wcześniej leczyłeś się już u innego lekarza? Czy samodzielnie stosowałeś jakieś „domowe sposoby”? Czy sam widzisz, że jakieś rzeczy zaostrzają lub łagodzą Twoje dolegliwości? Jeśli problem nawraca okresowo, możesz przygotować dla lekarza zdjęcie skóry podczas „zaostrzenia” i przynieść je ze sobą, np. w postaci zdjęcia w telefonie komórkowym. Przygotuj także pytania, które Cię nurtują – możesz spisać je na kartce, będzie wtedy łatwiej omówić te kwestie. Jeśli leczysz się na coś przewlekle, nie zapomnij także o liście stale stosowanych leków lub zabraniu ze sobą kopii dokumentacji medycznej.
Pamiętaj, że celem lekarza, który jest z Tobą w gabinecie, jest pomoc. Lekarza obowiązuje tajemnica lekarska i wszystkie omawiane przez Was kwestie zostaną wyłącznie między Wami. Nie ma potrzeby niczego zatajać ani się wstydzić – jedyną osobą, której może to zaszkodzić, jesteś Ty sam. Opowiedz szczerze o problemie i odpowiadaj na pytania pamiętając, że macie z lekarzem wspólny cel: Twoje zdrowie.
Lekarz ogląda stan skóry oraz jej przydatków, czyli włosy i paznokcie, a także błony śluzowe, koncentrując się szczególnie na miejscu, w którym występuje zgłaszany przez Ciebie problem. Takie badanie jest niebolesne i zwykle trwa do kilkunastu minut. Zazwyczaj lekarz używa także dermatoskopu, czyli specjalnego narzędzia, które pozwala oglądać skórę w powiększeniu.
Badanie wymaga odsłonięcia ciała, zadbaj więc o wygodną odzież, która nie sprawi Ci problemu. Postaraj się, aby chorobowe miejsce było czyste, tj. nie było na nim resztek dotychczas stosowanych kremów czy maści – jeśli tego wymaga, na kilka godzin przed wizytą możesz po prostu, po zmyciu preparatów, przykryć je czystym opatrunkiem. Obejrzyj także sam swoje ciało dzień przed badaniem – czy jest coś jeszcze w innym miejscu na skórze, na co chciałbyś, żeby lekarz zwrócił uwagę?
Lekarz informuje Cię o przypuszczalnej diagnozie oraz proponuje sposób dalszego postępowania. Jeśli zachodzi konieczność pogłębienia diagnostyki, na przykład poprzez zlecenie dodatkowych badań lub konsultację z innym specjalistą, omawiacie te kwestie. Następnie, po ustaleniu sposobu postępowania akceptowalnego dla obu stron, lekarz odnotowuje tę informację w dokumentacji oraz wręcza zalecenia, na przykład recepty z przepisanymi lekami, pacjentowi. Ustalacie także termin kolejnej wizyty, jeśli jest konieczna.
Osoby dorosłe są proszone do gabinetu pojedynczo; na ich prośbę może wejść z nimi osoba towarzysząca. W przypadku dzieci w gabinecie musi być obecny przynajmniej jeden rodzic lub opiekun prawny; polskie prawo nie dopuszcza, aby z dzieckiem przyszła np. babcia lub ciocia, o ile nie są one prawnie ustalonymi opiekunami. W przypadku dzieci do lat 16 proponowany sposób leczenia omawiają lekarz oraz rodzic; w przypadku nastolatków w wieku 16 – 18 lat pacjent musi również samodzielnie wyrazić zgodę na proponowane postępowanie.
Często rozmawiaj z dzieckiem na temat tego, jak wygląda wizyta u lekarza, spokojnie wyjaśniając, że nie ma się czego bać. W domu bawcie się codziennie w badanie – niech dziecko samodzielnie nauczy się pokazywać gardło, udawajcie, że wzajemnie osłuchujecie się stetoskopem, pokaż dziecku, jak ma wskazywać poszczególne części ciała, aby określić, którego miejsca dotyczy problem. Rozmawiaj z dzieckiem o tym, że aby być zdrowym, każdy z nas musi czasem profilaktycznie pójść do lekarza – to tak, jak z przeglądem samochodu, raz na jakiś czas musimy sprawdzić, czy wszystko dobrze działa. Pamiętaj także, że dziecko, które było na wizycie, zasługuje na pochwałę – często lekarz sam wręczy mu naklejkę „dzielny pacjent”. Zadbaj także, o ile pozwala na to wiek dziecka, aby po wizycie upewnić się, że rozumie, na czym polega problem, z którym przyszliście. W prostych słowach omówcie także zalecenia. Jeśli ich realizacja wymaga zmiany Waszych domowych nawyków (np. w przypadku dzieci z atopowym zapaleniem skóry musicie smarować się emolientem), aby zachęcić dziecko do ich stosowania, stwórzcie Waszą własną grę lub zabawę.
Wyślij e-mail lub zadzwoń
Skontaktuj się z nami
Masz pytania? Zadzwoń
+48 32 202 36 35
Napisz wiadomość
info@ziebaclinic.pl