W ostatnich czasach coraz częściej zdarza się, że poczęcie dziecka wbrew oczekiwaniom rodziców okazuje się skomplikowanym wyzwaniem. Każdego roku odsetek par borykających się z problemem niepłodności zwiększa się. Systematycznie jednak wzrasta również ilość metod, które pomagają rozwiązać problemy związane z oboma typami niepłodności – tej wynikającej z braku możliwości poczęcia dziecka oraz tej, o której mówimy w przypadku trudności w donoszeniu ciąży.

Wykorzystanie różnorodnych metod leczenia umożliwia skuteczną terapię i w efekcie poczęcie i urodzenie zdrowego dziecka. Zdarzają się jednak przypadki, w których interwencja medyczna nie jest w stanie wpłynąć na czynniki decydujące o płodności. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy jedna z osób z pary starającej się o potomstwo jest bezpłodna (tematowi bezpłodności niebawem poświęcimy kolejny post).

W związku z tym, że metody leczenia niepłodności są uzależnione od jej przyczyn, każda terapia musi być poprzedzona rozbudowanymi i bardzo szczegółowymi badaniami diagnostycznymi. Dopiero w oparciu o ich wyniki przygotowywany jest indywidualny plan leczenia. Bardzo często prócz diagnozy wybór kuracji uzależniony jest także od decyzji samego pacjenta.

Jak wygląda leczenie?

Niepłodność, w zależności od jej przyczyn, leczyć można farmakologicznie, operacyjnie lub z zastosowaniem metod rozrodu wspomaganego. Aby pokazać zróżnicowanie terapii stosowanych w leczeniu problemów z płodnością, posłużymy się kilkoma przykładami.
Gdy przyczyną niepłodności u mężczyzny są zaburzenia hormonalne, które mogą prowadzić do zmniejszenia ruchliwości oraz ilości plemników, to leczenie zwykle polega na zastosowaniu odpowiedniej terapii hormonalnej.

Niepłodność spowodowaną infekcjami układu moczowo-płciowego mężczyzny w większości przypadków niweluje leczenie przeciwzapalne.
W przypadku kobiet przy zaburzeniach jajeczkowania najczęściej stosuje się farmakologiczną stymulację owulacji – metodę polegającą na podawaniu kobiecie leków hormonalnych, których celem jest pobudzenie do dojrzewania pęcherzyków znajdujących się w jajniku.
Jeśli przyczyną niepłodności u kobiety są nieprawidłowości wykryte w jamie macicy, stosuje się histeroskopię operacyjną. Zabieg ten, wykonywany z wykorzystaniem endoskopu, polega na dokładnym zbadaniu stanu narządów rodnych oraz usunięciu wykrytych nieprawidłowości. Histeroskopia umożliwia usunięcie polipów, zrostów, przegród lub mięśniaków modelujących jamę macicy, które mogą być przyczyną niepłodności i poronień.

Jakie metody są pomocne?

Metodami, które są pomocne w przypadku niepłodności zarówno damskiej jak i męskiej są inseminacja domaciczna i zapłodnienie in vitro.

Poszczególnym metodom leczenia niepłodności będziemy poświęcać następne, już bardziej szczegółowe teksty.