• Wojtek Kubasik

Fizjoterapia Uroginekologiczna, uroginekologia

bolesna owulacja

Czym jest owulacja?

Owulacja, określana jest inaczej jajeczkowaniem. W trakcie owulacji dochodzi do pęknięcia w pełni dojrzałego pęcherzyka Graafa oraz do uwolnienia komórki jajowej do jamy otrzewnowej. Gotowa do zapłodnienia komórka jajowa przemieszcza się jajowodem w kierunku macicy. Jeśli kobieta współżyła z partnerem bez zabezpieczenia i w jej drogach rodnych znajdują się plemniki, może wówczas dojść do zapłodnienia.

Czy owulacja może boleć?

Podczas owulacji część kobiet może odczuwać dolegliwości bólowe. Ból owulacyjny może trwać zaledwie kilka minut, jednak najczęściej utrzymuje się od 6 do 8 godzin. U niektórych kobiet przedłuża się nawet do 2-3 dni. Objawy odczuwane są do momentu, w którym uwolniony płyn zostanie wchłonięty do organizmu. Ból owulacyjny dla niektórych kobiet jest bardzo uciążliwy. Zwykle ma charakter ostry, kłujący. Warto podkreślić, że nie wszystkie kobiety doświadczają dolegliwości bólowych. Ponadto mogą one występować tylko w niektórych miesiącach. Najczęściej pojawiają się w co trzecim lub czwartym cyklu.

Dlaczego występuje ból podczas owulacji?

Jest to związane z pęknięciem pęcherzyka Graafa i wylaniu płynu pęcherzykowego oraz krwi do jamy brzusznej, co może wpływać na podrażnienie otrzewnej i powodować ból jajnika. Za dolegliwości bólowe może także odpowiadać intensywne przekrwienie jajowodów oraz zbyt duża ilość śluzu. Bóle owulacyjne mogą też pojawić się po intensywnej aktywności fizycznej lub po stosunku. Dodatkowo wysoki poziom estrogenów w organizmie kobiety w tym czasie może wpłynąć na napinanie mięśni i więzadeł podbrzusza oraz miednicy mniejszej, np. macicy, co czasem wywołuje niewielki ból. Jest to zjawisko naturalne.

Po czym poznać, że odczuwany ból brzucha to ból owulacyjny?

Ból odczuwany jest zazwyczaj:

• po jednej stronie podbrzusza, w okolicy jajnika;
  • w okolicy lędźwiowo-krzyżowej;
  • promieniuje czasem do miednicy.

Bólowi brzucha towarzyszą czasem:

• nudności;
  • osłabienie, zmęczenie, pogorszenie samopoczucia;
  • niewielkie krwawienie z pochwy;
  • gęsta, biała wydzielina z pochwy.

W aptece można kupić także specjalne testy owulacyjne, które pomogą określić, czy odczuwane bóle są efektem jajeczkowania. Jeśli wynik testu będzie negatywny, a nadal odczuwane objawy bólowe się utrzymują lub jeśli owulacja trwa bardzo długo, należy skonsultować się z ginekologiem, aby ustalić przyczynę objawów.

Sposoby radzenia sobie w warunkach domowych z bolesną owulacją?

• ciepłe okłady (termofor, poduszka termiczna) na podbrzusze;
  • masaż wibracyjny podbrzusza pistoletem do masażu, np. Pistoletem Sportowca;
  • automasaż podbrzusza (po wcześniejszej konsultacji z fizjoterapeutą uroginekologicznym);
  • ciepła, relaksująca kąpiel;
  • leki rozkurczowe;
  • leki przeciwbólowe, które zawierają ibuprofen lub paracetamol;
  • dobry sen;
  • odpowiednie nawodnienie organizmu;
  • napar z krwawnika lub nagietka.

Jednak jeśli bóle są uciążliwe, warto skonsultować się z fizjoterapeutą uroginekologicznym, bowiem może to świadczyć o zbyt mocno napiętych strukturach podbrzusza i/lub dna miednicy. Fizjoterapeuta poprzez terapię manualną jamy brzusznej, dna miednicy, a także poprzez zadane ćwiczenia wpłynie na rozluźnienie napiętych tkanek i przyczyni się do zmniejszenia objawów bólowych podczas kolejnej owulacji.

Należy zaznaczyć, iż silny ból brzucha, bez względu na przyczynę, koniecznie wymaga konsultacji lekarskiej. Być może silny ból wywołany jest zaburzeniami hormonalnymi. Ginekolog zbada przyczynę oraz w razie potrzeby, wdroży odpowiednie leczenie farmakologiczne. Ostry ból brzucha może być także wynikiem zapalenia wyrostka i innych poważnych schorzeń, których nie można bagatelizować.