• ziebaclinic
  • 3 października 2018

Ibuprofen w ciąży. Czy można go brać?

co jest zabronione w ciąży, co warto wiedzieć przed ciążą, nowości naukowe

ibuprofen a ciąża

Tekst został opracowany przez dr n. med. Małgorzata Ziębę

Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) to popularna klasa leków stosowana w celu łagodzenia bólu, gorączki i redukcji stanów zapalnych. Jedną z najczęściej stosowanych substancji z tej grupy jest, dostępny bez recepty, ibuprofen. Wiele kobiet ciężarnych zmaga się z dolegliwościami, na które może być skuteczny, ale czy przyjmowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych w trakcie ciąży jest w pełni bezpieczne dla rozwijającego się płodu? Dowiedz się, czy istnieją przeciwwskazania. Jakie dawki leku są bezpieczne i czy przyjmowanie ibuprofenu w ciąży może zwiększać ryzyko poronienia?

Jak działa ibuprofen?

Ibuprofen jest lekiem przeciwbólowym, przeciwzapalnym i przeciwgorączkowym, należącym do grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ). Mechanizm działania substancji opiera się na hamowaniu aktywności białek biorących udział w syntezie prostaglandyn (związków biorących udział w reakcjach zapalnych). Zahamowanie procesu ogranicza stan zapalny, a tym samym zmniejsza ból i gorączkę.

Ibuprofen a ciąża — w którym trymestrze można stosować substancję?

Ibuprofen jest substancją aktywną wielu preparatów stosowanych w celu łagodzenia bólu, gorączki i redukcji stanów zapalnych. Przyjmowanie ich przez kobiety w ciąży często wzbudza kontrowersje. Głównie ze względu na to, że szkodliwość ibuprofenu w czasie ciąży zależna jest jej etapu.

Zażywanie ibuprofenu na początku ciąży jest niewskazane ze względu na potencjalne ryzyko poronienia. Chociaż badania przeprowadzone na zwierzętach nie wykazały negatywnego wpływu leku na początkowy rozwój płodu, nie ma wystarczających dowodów na brak szkodliwości u ludzi (grupa B w I trymestrze ciąży — zgodnie z klasyfikacją leków FDA).

Naukowcy zaprezentowali niedawno wyniki badań wskazujące na to, że ibuprofen w pierwszych tygodniach ciąży może mieć związek z obniżeniem się liczby komórek macierzystych odpowiedzialnych za wytworzenie komórek jajowych u płodu. Ponieważ dziewczynki rodzą się z tzw. rezerwą jajnikową — czyli określoną liczbą pęcherzyków jajnikowych definiujących ich późniejszą płodność, ich obniżona liczba wpływa na ich możliwości rozrodcze i czas wystąpienia menopauzy.

W II trymestrze ciąży ryzyko związane z przyjmowaniem ibuprofenu jest stosunkowo niewielkie, ale substancja powinna być przyjmowana wyłącznie wtedy gdy jest to bezwzględnie koniecznie. Nie należy również przekraczać dawki powyżej 600 mg/dobę.

zażywanie ibuprofenu w ciąży

W III trymestrze ciąży stosowanie ibuprofenu wiąże się z dużym ryzykiem dla płodu (grupa D — zgodnie z klasyfikacją FDA — udokumentowane szkodliwe działanie, stosowanie jest dopuszczalne wyłącznie w stanach zagrożenia życia matki) oraz możliwością powikłań okołoporodowych. Przyjmowanie ibuprofenu w III trymestrze ciąży może doprowadzić do przedwczesnego zamknięcia przewodu Botalla u płodu i wywołać nadciśnienie płucne, obniżenia siły skurczów porodowych i wpływać na wydłużony czas porodu, oraz zwiększa ryzyko krwawień u matki i dziecka.

Przed podjęciem decyzji o przyjmowaniu jakichkolwiek preparatów leczniczych w ciąży, kobieta powinna skonsultować się z lekarzem prowadzącym.

Ile czasu można brać ibuprofen w ciąży?

Ibuprofen w ciąży powinien być stosowany wyłącznie w II trymestrze, za granicę uznaje się 28-30 tydzień ciąży

Należy pamiętać, że każdy niesteroidowy lek przeciwzapalny dopuszczalny w czasie ciąży powinien być podawany tylko wówczas, gdy występuje taka konieczność. Zaleca się, aby leki zawierające ibuprofen stosować w najniższych dawkach, przez możliwie najkrótszy czas.

Jaka dawka ibuprofenu w ciąży jest bezpieczna dla dziecka?

W pierwszym trymestrze stosowanie ibuprofenu wiąże się z potencjalnym ryzykiem, ale nie jest bezwzględnie zakazane. Ponieważ substancja przenika przez łożysko, a jego stężenie we krwi płodu jest porównywalne do stężenia we krwi matki, wydaje się, że jednorazowe zastosowanie ibuprofenu w dawce 200 mg nie stanowi większego zagrożenia dla płodu.

Naukowcy podejrzewają natomiast, że 2–7 dni stosowania ibuprofenu w większych dawkach, w pierwszych tygodniach ciąży, może już znacząco obniżyć ilość komórek jajowych u żeńskich płodów.

Uznaje się, że w II trymestrze przyjmowanie leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych, zawierających ibuprofen (np. Nurofen) w ciąży jest bezpieczne w dawce do 600 mg/dobę.

W III trymestrze ciąży lek jest przeciwwskazany bez względu na stosowane dawki. Dlatego nie należy podawać ibuprofenu w tym czasie, chyba że korzyści wynikające z jego przyjęcia przewyższają potencjalne zagrożenie.

Jakie leki przeciwbólowe można brać w ciąży?

Zdarza się, że kobiety spodziewające się dziecka borykają się z różnego rodzaju dolegliwościami bólowymi, gorączką i stanami zapalnymi, a wybór odpowiedniego leku w czasie ciąży może nie być łatwy. Szczególnie ze względu na (często) sprzeczne informacje lub strach przez zaszkodzeniem dziecku.

Za najbezpieczniejszy lek przeciwbólowy w ciąży (przez cały okres) uznawany jest paracetamol. Należy pamiętać, że substancja nie ma działania przeciwzapalnego, dlatego może być przydatna jedynie do uśmierzania bólu lub obniżania gorączki

W przypadku, kiedy konieczne jest zastosowanie preparatów przeciwzapalnych lub o silniejszym działaniu przeciwbólowym, konieczna jest konsultacja z lekarzem, który wybierze najbezpieczniejszy lek i zleci odpowiednią dawkę.

FAQ

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące stosowania preparatów z ibuprofenem w czasie ciąży.

Ibuprom to lek zawierający ibuprofen. Jego stosowanie w drugim trymestrze ciąży jest uważane za stosunkowo bezpieczne, pod warunkiem że lek jest przyjmowany w zalecanych dawkach. Dopuszczalne jest również przyjmowanie preparatu w pierwszym trymestrze, chociaż wiąże się z pewnym ryzykiem. Ze względu na zagrożenie dla matki i dziecka stosowanie leku w trzecim trymestrze jest zabronione.

Istnieją jedynie przypuszczenie, że lek może zwiększać ryzyko poronienia. Badania przeprowadzone na zwierzętach nie wykazały, że stosowanie substancji w I i II trymestrze wiąże się z ryzykiem utraty ciąży.

Najpoważniejsze konsekwencje dotyczą III trymestru ciąży. Przyjmowanie substancji w tym okresie zwiększa ryzyko powikłań dla matki i płodu, takich jak przedłużony czas porodu, ryzyko krwawień, nadciśnienia płucnego u noworodka. W I trymestrze przyjmowanie leków zawierających ibuprofen (np. Nurofen, Ibuprom, Ibum w ciąży) wiąże się z ryzykiem zmniejszenia rezerwy jajnikowej u żeńskich płodów, co wpływa na ich późniejsze zdolności rozrodcze i obniżenie wieku, w którym wystąpi menopauza.

Stosowanie ibuprofenu w ciąży, zwłaszcza w trzecim trymestrze, może zwiększać ryzyko powikłań dla matki i dziecka. Należy pamiętać, że wiele zależy od indywidualnych predyspozycji oraz że jednorazowe przyjęcie substancji w ciąży nie powinno spowodować poważnych skutków ubocznych. W każdym przypadku należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym, aby ocenić ryzyko i, w razie potrzeby, podjąć odpowiednie kroki.

Oceń post