• dr Małgorzata Zięba

Fizjoterapia w endometriozie

przyczyny niepłodności

Fizjoterapia w endometriozie

Endometrioza jest chorobą charakteryzującą się obecnością aktywnych ognisk endometrium, czyli tkanki wyściełającej jamę macicy, poza ich pierwotną lokalizacją – macicą. Najczęstszym miejscem występowania ognisk endometrium są jajowody, jajniki, pęcherz, a także blizna w obszarze jamy brzusznej. W trakcie cyklu miesiączkowego ogniska endometrium rosną, a następnie krwawią nie mając drogi ujścia, co podrażnia okoliczne tkanki, doprowadzając do stanu zapalnego i w konsekwencji powstania zrostów.

Jakie są główne objawy endometriozy?

Głównymi objawami endometriozy są nieregularne, bolesne i obfite miesiączki, bolesne owulacje, bolesne stosunki seksualne, ból podczas oddawania moczu oraz defekacji, ból podbrzusza i miednicy mniejszej oraz ból dolnej części kręgosłupa, zaburzenia pracy układu trawiennego i moczowego, problemy z płodnością.

Czy fizjoterapia może pomóc w leczeniu endometriozy?

Indywidualnie dobrana fizjoterapia pomaga łagodzić powyższe objawy i podnosić komfort życia pacjentki. Działania fizjoterapeutyczne nakierowane są na zmniejszenie bólu i przywrócenie funkcji w obrębie dna miednicy – mobilizację blizn i zrostów, przywrócenie ruchomości tkankom, normalizację napięcia mięśniowego, poprawę krążenia krwi i limfy, a także usprawnienie pracy narządów wewnętrznych i miednicy. Wykorzystujemy tym celu zróżnicowane metody fizjoterapii takie jak: terapia manualna, terapia wisceralna, trening mięśni dna miednicy. Ważną część fizjoterapii w endometriozie stanowią również techniki autoterapii i autorelaksacji, których fizjoterapeuta nauczy Cię podczas wizyty. Nieodzownym elementem kompleksowego leczenia i sposobem na podtrzymanie efektów terapii gabinetowej jest odpowiednio dobrana aktywność fizyczna, oparta głównie na zwiększaniu mobilności i elastyczności ciała.

Oceń post