Przewlekłe stany zapalne

Przewlekłe stany zapalne pochwy

Zapalenie pochwy to jedna z najczęstszych dolegliwości kobiecych. Do najczęstszych objawów stanu zapalnego należy pieczenie i swędzenie okolic intymnych, zaczerwienienie warg sromowych oraz wydzielina z pochwy. Często towarzyszy im ból w dolnej części brzucha. Objawów tych nie należy lekceważyć, gdyż nieleczone przewlekłe zapalenie pochwy prowadzić może do infekcji kanału szyjki macicy, zapalenia błony śluzowej macicy oraz zapalenia przydatków.

Przyczyny stanów zapalnych mogą być różne. Najczęściej wynikają one z zakażenia bakteryjnego, grzybiczego lub rzęsistkowego.

Zapalenie pochwy może wynikać również z atrofii pochwy, czyli zaniku śluzówki, co najczęściej wynika z zaburzeń hormonalnych.

Na czym polega leczenie stanu zapalnego pochwy?

Leczenie zapalenia pochwy zależy od tego, co je wywołało, dlatego tak ważna jest prawidłowa diagnostyka i pobranie wymazu z pochwy przed przepisaniem leczenia. Najczęściej podaje się antybiotyki lub leki przeciwgrzybicze. Ważna jest też profilaktyka i utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej, dlatego zwykle zaleca się też stosowanie preparatów zawierających bakterie kwasu mlekowego.

W przypadku, gdy przyczyną stanu zapalnego jest atrofia narządów płciowych możliwe jest poddanie się zabiegowi rewitalizującemu.

Jak przygotować się do badania?

• Wymaz z pochwy pobiera lekarz ginekolog podczas wizyty.
  • Kontrolne badanie może pobrać położna.
  • Wymaz kontrolny 14 dni po zakończeniu leczenia doustnego.
  • Wymaz kontrolny po 7 dniach od zakończenia leczenia dopochwowego.

Jaki jest czas oczekiwania na wynik wymazu z pochwy?

• Czas oczekiwania na wyniki do 7 dni roboczych.
  • Po uzyskaniu zgody pacjenta wyniki zostaną przesłane na e-maila.

Lekarz opiekuńczy