Obniżona jakość nasienia to częsta przyczyna niepłodności i konieczności zgłoszenia się par chcących powiększyć rodzinę do specjalistów. Czasami okazuje się, że niezbędne jest skorzystanie z zaawansowanych technik wspomaganego rozrodu, takich jak zapłodnienie in vitro. W wielu przypadkach jednak pomocne może okazać się leczenie wspomagające, które może przyczynić się do poprawy parametrów nasienia.

Decyzja o wyborze leczenia niepłodności męskiej musi być oczywiście poprzedzona dokładną diagnostyką przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości. Uwagę należy zwrócić także na prowadzony tryb życia. Wprowadzenie zdrowej diety i rezygnacja z używek mogą przynieść dobre efekty. W niektórych przypadkach, zwłaszcza panów prowadzących siedzący tryb życia, skuteczną metodą na poprawienie jakości nasienia może okazać się także ruch.

Badanie przeprowadzone niedawno przez naukowców z Iranu obejmowało 261 zdrowych, nie ćwiczących regularnie mężczyzn w wieku 25 do 40 lat. Panów przydzielono do czterech grup badawczych, którym zalecono różne stopnie aktywności fizycznej na okres 6 miesięcy:

  • MICT (moderate-intensity continuous training) – bieganie na bieżni 3 – 4 razy w tygodniu przez 25-30 minut;
  • HICT (high-intensity continuous training) – bieganie na bieżni 3 – 4 razy w tygodniu przez 50-60 minut;
  • HIIT (high-intensity interval training) – 10 do 15 powtórzeń 1-minutowych sprintów na bieżni na zmianę z 1 minutą odpoczynku;
  • grupę kontrolną – nie ćwiczącą.

Nasienie było badane przed, podczas i po zakończeniu eksperymentu. Oceniano koncentrację, ruchliwość i morfologię (budowę) plemników, a także poziom markerów zapalnych i ich reakcje na stres oksydacyjny.

Gdzie zauważono poprawę nasienia?

We wszystkich grupach, poza kontrolną, stwierdzono poprawę parametrów nasienia. Najbardziej widoczna była u mężczyzn z grupy MICT i dotyczyła objętości ejakulatu oraz ruchliwości, ilości i budowy plemników. Powodem był najprawdopodobniej między innymi spadek czynników zapalnych i stresu oksydacyjnego (wolnych rodników) w jądrach. Dla podtrzymania pozytywnego efektu konieczna jest jednak wytrwałość i systematyczność. Stwierdzono, że ilość i budowa plemników wracają do stanu wyjściowego już po 1 tygodniu od rezygnacji z ćwiczeń. Poprawa ruchliwości utrzymuje się trochę dłużej, bo przez około miesiąc od zaprzestania regularnej aktywności fizycznej. Należy również pamiętać, że wyczynowa, bardzo wyczerpująca aktywność fizyczna może mieć negatywny wpływ na nasienie.